İngiltere Lastik Etiketleme ile İlgili Yeni Yaptırımlar Uygulayacak

İngiltere Ulaştırma Bakanlığı (DfT,) 1 Ocak’tan itibaren sivil yaptırımlarla lastik etiketleme yönetmeliğini uygulamak için yetkiler oluşturan bir mevzuatı kabul etti. Lastik endüstrisi, uzun zamandır cezai yaptırımlardan ziyade sivil yaptırımların uygulanması gerektiğini güçlü bir şekilde savunuyordu. Bunlar, yanlışı cezalandırmak yerine düzeltmeye odaklandığından daha uygun ve etkili olabileceği düşünülüyor.

İngiltere’de Perakendecilerin %78’i Yönetmeliklere Uymuyor

İngiltere Ulaştırma Bakanlığı, bu yılın başlarında lastik etiketleme yönetmeliğiyle ilgili uygulamaları yürürlüğe koyması için Sürücü ve Araç Standartları Kurumu (DVSA) Uyum Birimi’ni görevlendirdi. Böylece DVSA, yönetmeliğin ilk yıllarında aktif olan Ulusal Ölçüm Ofisi’nin (National Measurement Office) yerini aldı. DVSA, “gizli müşteri” olarak hâlihazırda 68 ziyaret gerçekleştirdi ve lastik perakendecilerinin % 78’inin etiketleme bilgilerini sağlama gerekliliğine uymadığını tespit etti.

Lastik Etiketleme Yönetmeliği Türkiye’de de Yürürlükte

Lastik etiketleme yönetmeliği AB’de 1 Temmuz 2012 tarihinde kabul edildi. Bu yönetmeliğe göre üreticilerin tedarik ettikleri lastiklerin performansına ilişkin bilgi sağlaması gerekiyor. Lastik etiketleri ile ilgili yönetmelik, ülkemizde satışta olan lastikler için de uygulanıyor. “Lastiklerin Yakıt Verimliliği ve Diğer Esas Parametreler Gözeterek Etiketlenmesi Hakkında Yönetmelik” 31 Temmuz 2012’de Resmi Gazete’de yayınlandı. Bu kapsamda lastiklerin yakıt tasarrufu, ıslak zeminde yol tutuşu ve gürültü seviyesi değerlerinin etiket üzerinde bulunması gerekiyor. Binek (C1) hafif ticari araç (C2) ve kamyon (C3) sınıfı araçlar için üretilen lastikler uygulama kapsamında yer alıyor. Kamyon lastiklerinde bir istisna olarak etiketin lastik üzerine yapıştırılması zorunlu değil, yalnızca bilgilerin duyurulması yeterli oluyor.

Lastik Etiketleri Tüketicilerin Bilinçli Seçim Yapmasını Kolaylaştırıyor

İngiliz Lastik Üreticileri Derneği’nin (BTMA) yönetim kurulu başkanı Karl Naylor: Lastik performansı ile ilgili tüketicilere bilgi sağlamanın çevresel etkiyi azaltmaya ve yol güvenliğini iyileştirmeye yönelik potansiyel katkısı bulunuyor. Fiyat odaklı bir pazarda bu zor bir yolculuk olabilir ancak tüketici davranışında gerekli değişiklikleri gerçekleştirmede hepimiz üzerimize düşeni yapmalıyız.”