Oto lastikler vasıtaları taşıyan, fren yapıldığında ve viraj alınırken arabanın güven içerisinde yola tutuşunu sağlayan, huzurlu ve güvenli yolculuklar için, yolun niteliğine bağlı olmadan canınızın güvenliğini sağlayan vasıtanın en mühim parçasıdır. Uzun yolculuklarda bilhassa fazla süratli araç kullanımında oto lastik yolu tutuşu çok mükemmel olmalıdır ve bu gibi uzun seyahatlerin bir problem değil de eğlence şekline gelmesi gene otomobil lastiği yardımı ile olmakta. Ayrıca bunların sağlanabilmesi sizlerin oto lastiği alacaksanız çok dikkat etmeniz gerekli değişikliklere ve yapacağınız harcamalara bağlı olmaktadır. İlk önce merak edilmekte olan soru oto lastikler neye göre incelenmiş olmalıdır. Oto lastik J.B Dunlop’un oğlunun 3 üç tekeri olan bisikleti için çizdiği lastik modeli ile yaşantımıza girmiş ve bundan sonra teknolojik değişimlerle geliştirilmiş günümüzde kullandığımız lastikler üretilmeye başlanmıştır. Çadır kumaşların basit olarak tasarlanmış jantların üstüne çivi ile çakılıp içine hava basılmasıyla üretilmiş ilk tekerlek prototipi Goodyear firmasının lastiğin ana ham maddesi kauçuğu kükürt ile pişirip şekillendirmesi ile lastik iyice gelişmeye başlamıştır. Daha sonraları bu imal edilen tekerlekleri kuvvetlendirmek için çelik ile katkı yapılmaktadır. Ve bu günlerde sizin ve sevdiklerimizin güvenliğini sağlayan arabalar için en önemli parçalar arasında yer alır. Günümüzde lastik kauçuk, kord bezleri ve çelik teller ile oldukça farklı kimyasal maddelerin birleştirilmesinden meydana gelmiştir. Lastik sırt, omuz bölgesi, yanak kısmı, topuk bölgesi, topuk telleri, karkas yapı, çelik kuşaklar ve astar bu gibi kısımlardan meydana gelmektedir. Sırt; tüm lastikleri yolla temas edebilmesine olanak tanıyan en üst bölümdür. Lastiklerin sırt kısmındaki oluklar yağmur suyunu tahliye etmeye, dolu olan blok bölgesi ise yol tutuşa ve fren gücünü aktarmaya fayda. Omuz; sırt ile yanağın birleştiği bölümdür. Kauçuktan yapılmaktadır. Yanak; lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan bölgesidir. Yanak yardımıyla arabada konforlu sürüş sağlanır. Topuk; janta ilişki eden bölümdür. Damak teli lastiği jantın etrafında tutulmasını sağlar; jant ucu üstünde gerekli esnekliği sağlamaya yarar. Karkas yapı; damak teli ile lastik arasında iletimi sağlar. Kuşaklar; sırt deseninin altında uzanan dar katmanlara denir. Çelik ve bez olan çeşitleri bulunmaktadır. Astar; hava sızdırmazlığını sağlayan kauçuk yapıdır. Lastiğin içindeki havanın dışarı çıkmasını engeller. Lastiğimiz için önemli parçalardan bahsettik ve biraz olsun lastik için neler ciddi bir şeydir nelere dikkat edilmelidir gibi sorulara kafamızda yanıtlar bulduk. Bir de oto lastik hakkında özenli davranılması gereken bir başka mevzuda jant uygulamasıdır. Lastik ve jant dönüşüm tablosuna göre müsait jant seçimi yapılır. Jant seçimi için eğer tavsiye edilen jant eni 5.0 ise bunun bir 6 5 ya da 5.5’lik jantları seçmek bunun gibi bir genişliği bulunur. Tüketicilerin bir çoğu oto lastiğin yanak kısmındaki yazılara yazılara pek bakmamaktadır. Markanın yanında bu gibi bilgilerde mühimdir. 186 65 R 15 85H TL yazan lastikte 185 rakamı lastiklerin taban genişliğini, 65 sayısı bize lastiklerin kesit oranını 15 olan değeride lastiklerin jant çapını, R lastiklerin beden yapısını, 85 yük endeksini H sürat limitini belirtmektedir. Bundan böyle araç lastiklerinizin yanağına baktığımızda boş gözle değil de bilgi ile dolu gözler ile bakın. Lastiğimizin oldukça uzun ömürlü ve yüksek performanslı kullanılabilmesi için hava basıncı, rot ayarı, balans ayarı, rotasyon, yük endeksine müsait oto lastiğin kullanılması, taşıt hızı, yolların ve iklim koşullarına dikkat etmek gerekir. Bütün bunların sağlanmasına karşın uzun seyahatlerde lastik patlarsa nasıl bir yol izlemeniz gerektiği tüm otomobil kullanıcıları sebebi ile bilinmesi gerekir. Eski lastikleriniz; bijon anahtarı yardımı ile çıkarılıp tamamen çıkarılmadan kriko yardımı ile taşıt kaldırılmalıdır. Patlamış lastik yerinden ayrılır ve küçük lastik yada stepne takılmalıdır. Bu sayede seyahate devam edilir. Patlamış olan lastik bundan böyle değişmesi lazımdır. Arabalarda 4 lastiğin ansızın değiştirilmesi tavsiye edilir. Fakat böyle durumlarda bir lastik de alınabilir. Lastik alımına gerekli önemi gösterdikten sonra yeni araç lastiğinizin keyfini çıkartabilirsiniz.